top of page

החזר מס לחיילים משוחררים

מס הכנסה הינו כלי המשמש את מדינת ישראל למטרות רבות, כגון: צמצום פערים בחברה, עידוד אוכלוסיות מסוימות וכן מתן הטבות למסיימי שירות צבאי או לאומי אשר תרמו למדינה. לצורך כך מדינת ישראל מעניקה שנים רבות הטבת מס באמצעות נקודות זיכוי למסיימי שירות צבאי "סדיר" בצה"ל, במשטרה או במשמר הגבול וכן לאלה אשר סיימו שירות לאומי-אזרחי. הטבה זו תקפה במשך 36 החודשים הראשונים שלאחר חודש השחרור מן השירות. גובה ההטבה נקבע לפי אורך השירות כמפורט בטבלה:

 

 

 

הערות:

  • שירות קבע אינו נחשב שירות "סדיר" לצורך חישוב תקופת הזכאות. משרתים בקבע אשר סיימו את תקופת הזכאות, מקבלים את ההטבה בזמן שירותם בקבע.

  • ישנה תקופה מינימלית לקבלת ההטבה והיא שירות של 12 חודשים לפחות.

  • נקודת זיכוי באה לידי ביטוי כקיזוז מסכום המס המשולם על ידינו, זאת אומרת שניצול ההטבה הינו אך ורק לבעלי חבות במס. שווי נקודת זיכוי הינו משתנה ומתעדכן מידי שנה. נכון לשנת 2023 שווי נקודת זיכוי עומד על 235 ₪ לחודש שהם 2,820 ₪ לשנה.

  • הזיכוי ניתן על הכנסה מיגיעה אישית.

 

שאלות ותשובות:

שאלה: מהו אופן מימוש הזכאות לנקודות זיכוי בגין חייל משוחרר?

תשובה: המעביד רשאי לתת לכם את נקודות הזיכוי כנגד תעודת שחרור ו/או סיום שירות. לשם כך יהיה עליכם להגיש למעבידכם הצהרה על גבי טופס 101.

 

שאלה: כיצד תדעו שאתם נהנים מההטבה?

תשובה: חפשו בתלוש השכר את המלל - נקודות זיכוי והשוו את נקודות הזיכוי לסך נקודות הזיכוי להן אתם זכאים בהתאם לטבלה ולצרפם לנקודות אחרות להן אתם זכאים. ניתן גם להיעזר בסימולטור נקודות הזיכוי באתר רשות המיסים. המינימום הוא 2.25 לחייל או בן שירות לאומי ו- 2.75 לחיילת ובת שירות לאומי.

שאלה: האם כדאי משיקולי מס לעבוד מיד לאחר השחרור?

תשובה: חישוב מס הכנסה הינו חישוב המתבסס על ההכנסה השנתית, ולכן משיקולי מס כדאי להתחיל לעבוד מיד לאחר השחרור. גם אם יוצאים לטיול לאחר השחרור ונותרו עוד מספר חודשים לעבודה, מומלץ להתחיל לעבוד, שכן חבות המס הינה על בסיס שנתי ויש סיכוי גבוה שלא מגיעים במצב זה לחבות מס כלל. במקרה זה יש להוסיף הצהרה על היעדר הכנסה בגין תקופת הטיול.

 

כיצד לקבל החזר מס?

בדיקה - יש לבצע בדיקת החזר מס באמצעות הסימולטורים של רשות המיסים ובמקביל להיעזר בלשכות השירות של רשות המיסים ובמדריכים המפורסמים באתר מס הכנסה. ניתן להסתייע באנשי מקצוע המתמחים בתחום החזרי המס אשר יוכלו לערוך בדיקה יסודית ומקיפה של זכאותכם להחזר מס. בדיקה מקיפה כוללת בחינה יסודית של ההכנסות, המצב האישי והמשפחתי, זכאות לנקודות זיכוי, זיכויים, הוצאות מוכרות ועוד.  אנו ממליצים לערוך בדיקה מקיפה ולהגיש את בקשת ההחזר רק לאחר שאתם בטוחים בזכאותכם להחזר מס מאחר ויכולים להיות מצבים בהם יהיו הפרשי מס לחובתכם. כאמור הבדיקה תכלול את כל ההכנסות מהמקורות השונים, מהן יופחתו הוצאות, קיזוזים, פטורים וניכויים. התוצאה לאחר הפחתה זו נקראת ההכנסה החייבת. בשלב הבא בוחנים את חבות המס של ההכנסה החייבת על פי מדרגות המס לאותה שנת מס ובכפוף למשתנים נוספים כמו גיל העובד, סוג ההכנסה, והפטורים הקיימים. מסכום המס המתקבל מופחתים נקודות זיכוי כדוגמת נקודות הזיכוי של חייל משוחרר והזיכויים האישיים בהתאם למצבו האישי של העובד, ולאחר הפחתה זו מתקבל המס הסופי לאותה שנה. החזר מס מתקבל כאשר המס הסופי נמוך מהמס אשר נוכה בפועל.

 

הגשת הבקשה - יש למלא דו"ח שנתי בטופס של מס הכנסה (טופס 135) בגין השנה בה אנו מזהים זכאות להחזר מס. דוח זה מתאים למי שאינו חייב בהגשת דו"ח אך מבקש החזר מס. יש לציין כי שכירים אינם חייבים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה עד תקרת הכנסה שמפורסמת מידי שנה על ידי מס הכנסה, ולכן הדיווח בגין החזר מס הינו אך ורק לאחר ביצוע השלב הראשון - בדיקת החזר מס.

על הדוח לכלול את ההכנסות מכל מקורות ההכנסה ויש לצרף אליו את האסמכתאות הרלבנטיות לאימות ההכנסות ולצורך הענקת הטבות מס, כגון: טפסי 106, תעודת שחרור או סיום שירות, הוצאות מוכרות, הפרשות לביטוחים ותרומות. ניתן לבקש החזרי מס עד שש שנים אחורה. לדוגמא החזר מס לשנת 2017 נוכל להגיש עד סוף 2023.

בדיקת הבקשה - בקשת החזר המס תיבדק על ידי מס הכנסה אשר יקבע אם מגיע לכם החזר מס. בדיקה זו יכולה לקחת מספר חודשים. לאחר אישור החזר המס יועבר הכסף לחשבון הבנק בתוספת ריבית והפרשי הצמדה.

111.png
bottom of page